Bericht

BAPN dient klacht in tegen grootste deurwaarderskantoor van België

Het Belgisch Netwerk Armoedebestrijding (BAPN) en het Brussels Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling (CAMD) dienden op 25 september 2024 een burgerlijke klacht in tegen het deurwaarderskantoor Modero Antwerpen voor onwettelijke invorderingspraktijken.

De klacht heeft betrekking op dossiers voor de MIVB en De Lijn in Brussel waarvoor het Steunpunt vaststelde dat het gerechtsdeurwaarderskantoor Modero Antwerpen onwettelijke kosten heeft aangerekend. "Het gaat hier om strafrechtelijke en deontologische inbreuken die ontoelaatbaar zijn op gepaste wijze veroordeeld moeten worden", zegt Anne Defossez, directrice van het Brussels Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling. "Gerechtsdeurwaarders vervullen een voorbeeldfunctie in onze samenleving. Hun gedrag moet daarom onberispelijk zijn. Wanneer dit niet gebeurt, wordt het vertrouwen van de bevolking in het functioneren van het rechtssysteem en de rechtsstaat ondermijnd.”

Gerechtsdeurwaarders vervullen een voorbeeldfunctie in onze samenleving. Hun gedrag moet daarom onberispelijk zijn. Wanneer dit niet gebeurt, wordt het vertrouwen van de bevolking in het functioneren van het rechtssysteem en de rechtsstaat ondermijnd. Anne Defossez, directrice van het Brussels Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling

Gerechtsdeurwaarders die zich boven de wet plaatsen

Je zou erin moeten kunnen vertrouwen dat de tussenkomst van een gerechtsdeurwaarder – een beëdigd ambtenaar die onderworpen is aan strikte deontologische regels – een afdoende garantie is voor het naleven van de wet. In de praktijk is dit echter niet altijd het geval. Sinds enkele jaren, stellen onze twee verenigingen flagrante misbruiken vast door bepaalde deurwaarderskantoren, waarvan sommige een hoog profiel hebben. In het hele het land doen de volgende praktijken zich voor: onterechte en onjuiste facturen, belangvermenging, machtsmisbruik en kosten die zich in een sneltempo opstapelen. In dit specifieke geval dienen het Brussels Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling en BAPN klacht in tegen de onwettelijke kosten die Modero Antwerpen aanrekent bij het invorderen van onbetaalde facturen van de MIVB en De Lijn. Onze organisaties zijn van mening dat deze praktijken van Modero een inbreuk vormen op de artikelen 243 en 245 van het Strafwetboek.

Herhaaldelijk misbruik

Onze klacht is helaas geen alleenstaand geval. In augustus 2023 werd er al een klacht ingediend tegen het gerechtsdeurwaarderskantoor Modero Antwerpen voor het aanrekenen van onrechtmatige kosten bij het innen van schulden voor de stad Mechelen (parking). Hoewel de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders (NKGB) goed op de hoogte is en deze praktijken reeds heeft veroordeeld, toch kunnen ze blijven voortduren. We kunnen ons met recht vragen stellen bij de controle die door deze instelling uitgeoefend wordt, zeker ook wanneer we kijken naar wie de oprichter en de voorzitter ervan is. Zonder een verbetering van het huidig wetgevend kader kunnen bepaalde gerechtsdeurwaarderskantoren hun praktijken blijven verderzetten en zelfs vergroten. Consumenten raken door deze “schuldenindustrie” verstrikt in een spiraal van schulden.

Veel getroffen consumenten

Hoewel slechts een tiental deurwaarderskantoren betrokken zijn bij de vastgestelde misbruiken, toch vertegenwoordigen zij een aanzienlijk deel van de “markt” van schulden die ingevorderd worden. Deze kantoren nemen een centrale economische positie in, zowel qua omvang als omzet, en oefenen zo invloed uit op de activiteiten van de kleinere deurwaarderskantoren, die geen andere keuze hebben dan met hen samen te werken.

Doordat hun methoden en procedures gericht zijn op het behandelen van grote aantallen invorderingen, hebben deze grote spelers niet alleen een centrale plaats op de markt veroverd. Ze zijn bovendien op grote schaal actief in veel sectoren, zowel in de openbare als in de privésector: telecom, water, energie, ziekenhuizen, lokale overheden voor parkeergelden, scholen, enz. Een enorm aantal zaken wordt dus toevertrouwd aan deze kantoren, waardoor een aanzienlijk aandeel consumenten wordt blootgesteld aan hun onwettige praktijken en misbruik.

Niemand wint

Mensen die financieel en/of sociaal het moeilijkst hebben, worden het meest blootgesteld aan deze misbruiken: "Als we de aard van de schulden van naderbij bekijken, zien we dat veel schulden geen verband houden met leningen, maar te maken hebben met basiskosten die gezinnen niet kunnen betalen omdat hun inkomen te laag is: voor huur, energie, gezondheid, enzovoort", benadrukt Caroline Van der Hoeven, coördinatrice van BAPN. "Deze onrechtmatige praktijken van sommige deurwaarders duwen gezinnen met een laag inkomen nog dieper in de armoede. Ook de schuldeiser heeft geen enkel belang bij deze situatie. Deze praktijken leiden immers tot hogere kosten waardoor de kans dat de oorspronkelijke schuld afbetaald wordt, verkleint. Procedures worden vertraagd en men komt uiteindelijk in een impasse terecht.”

Deze onrechtmatige praktijken van sommige deurwaarders duwen gezinnen met een laag inkomen nog dieper in de armoede. Caroline Van der Hoeven, coördinatrice van BAPN

Met deze actie hopen het Brussels Steunpunt voor de Diensten Schuldbemiddeling en BAPN een duidelijk signaal te geven aan de wetgever, deurwaarders en de instellingen en bedrijven die van hun diensten gebruikmaken.

Meer details en voorbeelden ter ondersteuning en illustratie van bovenstaande bevindingen zijn te vinden in :